vrijdag 11 oktober 2019

Dekentje


Natuurlijk ging ik vooral naar Wenen om mijn kleizoon
te ontmoeten, geboren eind mei, hij heet Timo.
De beide (kersverse) ouders wilden graag een naam
die je zowel in het Duits als in het Nederland goed
kon uitspreken, wel, dat is gelukt, zo'n lieve naam
en Timo zelf is natuurlijk nog veel liever!
Ik vertel er later natuurlijk nog wat meer over.


Natuurlijk begon ik zodra ik het wist van de zwangerschap
als een gek te breien en te haken, echt zo oma-achtig ;-)
Vorig jaar haakte ik al een deken van katoen, omdat het 
warm zou zijn als de baby geboren zou worden.
Hij werd vanaf de eerste dag gebruikt, zo fijn om 
foto's te krijgen van Timo met mijn dekentje, daar
gaat je hart wel van zingen, echt waar.
De Weense vroedvrouw (haha, het lijkt wel een titel
van een boek) gaf mij nog een groot compliment,
ze vond het het een perfecte babydeken.
Omdat hij vrij los is van structuur is hij ongevaarlijk,
in het geval dat het babyhoofdje er onder zou raken.
(daar moet je natuurlijk allemaal helemaal niet 
aan denken, daarnaast moet je natuurlijk altijd 
goed opletten, maar het was fijn om te horen
dat ik een goede deken had gemaakt)


Dus ik was zo enthousiast dat ik nog een winterdekentje
haakte van hele lichte zachte merino wol.
Hij is heel makkelijk om te maken; je haakte steeds 
halve stokjes in 1 steek. (halve stokjes haak je door 
de draad om je je naald te slaan
in te steken in een lus, de draad om je naald
te slaan en dan in één keer alle drie de lussen 
door halen, gaat heel makkelijk :-)
Aan het begin van elke rij begin je met 2 lossen
dan steek je je naald in de eerste steek en haak je
2 halve vasten, dan krijg je zo'n geschulpte rand.
Deze deken is 80 cm breed en een meter lang,
maar je kan het formaat makkelijk aanpassen.


Van de week kreeg ik een foto van Timo, breed lachend,
in zijn kinderwagen onder het dekentje, aah zo lief.

Ik wens je een fijn weekend
-X-

9 opmerkingen:

  1. Er gaat toch niks boven zo'n oma die je verwent met dekentjes, Kleertjes en knuffels en vast nog veel meer. Jammer dat je niet wat dichterbij woont. Mooi dat groen. Een kleur die ontspant en rustig maakt. Wat zal hij daar heerlijk onder slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn om te zien dat je weer terug bent. En het is al meteen een schot in de roos want met een vierde kleinkind op komst heb ik natuurlijk héél veel zin om aan dit dekentje te beginnen. Het ziet er echt prachtig en praktisch uit!!
    Nog gefeliciteerd met de kleine Timo!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kind gaat zalig kunnen slapen en heerlijk dromen onder die knusse liefdevolle dekentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het de allerbeste dekentjes zijn: door oma zelf gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook mijn kleinkind ligt onder een zelfgemaakt dekentje maar dan gebreid, dat is dubbel genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niks is mooiers dan zelfgemaakt cadeaus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ingrid! Ik wil je even laten weten dat ik je tot voor kort niet kende, maar vorige week tegen jouw boek Kringloopgeluk aanliep in de bibliotheek. Ik werd helemaal vrolijk toen ik het doorbladerde en nu, een week later, heb ik al een slinger met papieren zwaluwen cadeau gedaan aan een vriendin en ben ik nu bezig met vier vogeltjes van stof voor mijn zus. En oja met mijn twee kinderen heb ik al pompons zitten maken afgelopen week. Eén en al inspiratie dus en daarvoor wil ik je hartelijk bedanken!!! Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, proficiat nog met je kleinzoon! En wat een prachtig deken,... zou ik ook wel onder willen dutten nu ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)