vrijdag 28 februari 2014

An old sketchbook and free tickets


Een week of wat geleden kreeg ik een mailtje
van Boymans van Beuningen,
of beter gezegd van iemand die daar werkt..
Of ik zin had om naar de opening te komen van 
de opening van de tentoonstelling van Alexandra Bircken
te komen..
Toevallig (of niet) had ik die ochtend in een
oud schetsboekje zitten kijken,
wat ik vond in een la...
Het is een boekje waarin ik tekeningen maakte
tijdens een excursie van Havo 5
(lang, lang geleden en bovendien schreef ik het fout..;)


Het hele boekje staat vol met dit soort tekeningetjes..
Het was denk ik de eerste keer 
dat ik echt bewust rondkeek in een museum,
ik kan me herinneren dat ik het echt fantastisch vond
(en ook nog iets met Engelse jongens op de kamer
in de jeugdherberg 's nachts, maar dat geheel terzijde ;)
Ik wilde ook dolgraag naar de kunstacademie dat jaar..
het kwam er nooit van,
maar wel ben ik altijd een enthousiast museumbezoeker
en kunstliefhebber gebleven..


Nu ben ik niet naar de opening geweest
(iets met hoofdpijn en al, gaat nu wel wat beter hoor)
dus ik kan niet zeggen wat ik er van vond..
Wel mag ik twee vrijkaarten weggeven,
zodat je gratis naar Boymans van Beuningen kan,
ze zijn geldig tot eind volgend jaar..
Ik ga binnenkort zeker ook, ik heb zin in de 
tentoonstelling die ik miste en zeker ook in die van Man Ray..

Als je graag de kaarten wil ontvangen
laat dan een reactie achter,
ik zou het leuk vinden om te horen
wie je favoriete kunstenaar is
(mocht je die hebben, zoniet ook goed hoor!)

Als laatste nog iets wat ik lang geleden mijn schriftje schreef:
"als je naar kunst kijkt moet je letten op,
vorm, expressie, techniek,  functie en versiering..".
(dan weet je dat mocht je naar een museum 
of zoiets gaan :)

ik wens je een fijne dag
-X-

28 opmerkingen:

  1. De kaartjes zijn geldig tot eind VORIG jaar schrijf je... vast een foutje! Het word voor mij ook weer eens tijd om naar het Boymans te gaan, dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar kreeg ik een glimlach van, 'eind vorig jaar'. Je leest het maar weet dat het anders is. Jammer overigens dat je het zelf voorbij hebt moeten laten gaan!
    Wellicht kan ik volgend jaar zeggen 'voor eind vorig jaar ben ik naar Boymans van Beuningen geweest'.
    Wie weet, ik doe in ieder geval graag mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat zo leuk zijn als ik ter inspiratie naar het Boymans van Beuningen kan gaan! Ik vind het heerlijk om weg te dromen bij de schilderijen van William Turner... Dat levert altijd genoeg woorden en beelden op om iets nieuws te creeëren! Mijn leerlingen (ik ben docent) probeer ik ook altijd te inspireren om naar een museum te gaan, dus ik zou het heel tof vinden als ik kon gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe graag mee. Ik vind het heerlijk om naar musea te gaan, maar doe het te weinig. Ben er achter dat ik naast het zorgen voor iedereen om me heen ook wat beter voor mezelf moet zorgen (volgens mij hebben bijna alle moeders zo'n moment;-)
    Ik doe dus graag mee. En mijn grootste inspiratie verschilt, Klimmt vindt ik fantastisch, maar verrast worden door onbekende kunstenaars, die vooral met veel verschillende materialen werken, daar raak ik erg door geinspireerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herinner het me ook nog een heb de aantekenboekje ook bewaard. Het was ook de bijzondere manier van lesgeven door Jan, henny, Leen en Bas. Ik wist daarna dat ik in de kunsteducaie wilde verder gaan. En zo geschiedde. Wat lang geleden hè. Xineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ingrid,
    Ik doe graag mee. Was zelf fervent museumbezoekster, maar sinds ik mijn man ken, komt het er niet meer van. Deze vrijkaartjes zijn een mooie mogelijkheid om hem weer eens mee te nemen, en wellicht wordt hij ook enthousiast! Groetjes, Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aangezien manlief en ik binnenkort een keer naar Rotterdam willen, zou dat wel een heel leuk (vervroegd) verjaarskado zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe graag mee! Kan ik nog even genieten van kunst in alle rust, vóór mijn zwangerschapsverlof en al het moois wat daarna komt (maar met weinig me-time)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, leuk! Ik doe mee, musea zijn leuk :-) Sinds dit weekend is Van Gogh mijn favoriete kunstenaar, die kleuren, dat vlotte schilderwerk, wow. Ik zag werk van hem bij Kroller muller. Kandinsky heeft ook van die mooie kleuren. Verder ben ik jaloers op de productie van Picasso, die man maakte echt veel. En Dali, lekker beetje gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi Ingrid! Ik doe graag mee met deze loterij! Mijn favorieten mbt zijn Kirchner, Vermeer ,van Eijck ,Rodin ,Ed van der Elsken.........Van alles wat,dus...Ga tegenwoordig niet meer zo vaak naar musea ,maar nu de kinderen groter zijn komen er vast weer meer mogelijkheden..........

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zelf ben ik ooit een keer naar de kindertentoonstelling in het Boymans geweest. Dat vond ik echt heel erg tof. Maar ook dat is alweer veel te lang geleden. Diverse kunstenaars kan ik bekoren. Chagall, Niki de saint Phalle, Monet, Rodin, Ensor, Matisse, Magritte etc.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar maak ik graag kans op. Ik ben er een paar jaar geleden geweest en vond het geweldig. Ik vind heel veel kunst mooi, maar ben vooral weg van het werk van Mucha. Dichterbij huis? Julie de Gaag. Voor mij is het dus art nouveau.
    Fijn weekend, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry, typefoutje. Het is Julie de Graag (dat googlet beter).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ik doe graag mee! Mijn stiefdochter is dit jaar begonnen op het grafisch lyceum en is opeens heel geïnteresseerd in musea. Ik zou het prachtig vinden met haar hier naar toe te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat leuk om zo'n oud schriftje terug te vinden! Toen wij met havo 4 naar het Boymans gingen was ik helaas wel de enige enthousiaste leerling, wat is dat toch met leerlingen en musea/kunst. In iedergeval, ik vond het geweldig en zou er graag nog eens heen gaan, met zo'n vrijkaarthe natuurlijk nog leuker ;) Mijn favoriet wat betreft Abstracte kunst is Chuck Close, mijn andere held is Claude Monet van het impressionisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk, ik waag een gokje voor kaartjes.
    Mijn favoriete kunstenaar is er niet in eentje samen te vatten: Van Gogh, Romero Britto, Mondriaan, Gaudi, Hundertwasser, Ton Scholten...
    Als ik het zo teruglees is kleurrijk toch wel de gemeenschappelijke noemer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kom eigenlijk niet vaak in musea, maar als ik er dan weer eens ben, dan denk ik altijd "waarom maak ik hier niet vaker tijd voor vrij?" Dus ja, ik maak graag kans op de kaarten voor het Boymans, ik ben er nog nooit geweest. Ik heb onlangs een prachtig schilderij gezien in Centre Pompidou, het was van Glenn Brown, Architecture and Morality. Fijn weekend, Ingrid!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Leuk. Ik bewonder alle mensen die kunst maken en Rotterdam vind ik de mooiste stad van lelijkheid ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ooh wat leuk en op de Havo al geïnteresseerd in kunst, zo zie je maar. Natuurlijk ben ik wel een dag te laat, maar hoop nog mee te dingen voor de kaarten van het Boijmans van Beuningen museum ;-)
    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Panamarenko is mijn favoriet maar graag ga ik in Boymans van Beuningen meer moois ontdekken.
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mijn favoriete kunstenaar? Mijn vader.... Maar misschien een meer bekende? Dan houd ik van Mucha of Mondriaan en ook Escher kan me enorm bekoren. Ik doe graag mee met jouw weggeefactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Ingrid, de kunstwerken van Medardo Rosso lijken mij heel mooi, de diverse gezichten die zo hun eigen verhaal vertellen. Ik heb vroeger veel getekend en geschilderd, lang geleden dat ik een kunstmusea heb bezocht. Wij zitten nu middenin een verhuizing, bij het inpakken kwam ik mijn oude tekeningen tegen. Toch weer leuk om te zien:). Het lijkt mij heel mooi om na de drukke verhuis- en klusperiode samen met manlief het Boijmans van Beuningen museum te bezoeken. Wie weet op terugweg van een bezoek aan het Zeeuwse land. Want daar liggen mijn roots. Ik waag graag een kansje voor de kaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nou, ik waag ook een gokje, mag heel graag kunst kijken, volg ook altijd de kunst/atelierroutes. Heerlijk vind ik dat en ook krijg ik dan weer nieuwe ideeën en inspiratie voor een quilt.groetjes Lita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I love Muse, also...I should go more to Rotterdam
    and stop hanging out at the Muesumplein,lol

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik doe heel graag mee! Wat ontzettend leuk dat Boijmans van Beuningen dit doet:) Ik ga dan leuk een dagje uit met mijn man. Mijn favoriete kunstenaar is Pablo Picasso, mijn schilder stijl heeft ook iets weg van zijn stijl ik heb hem als kind al een goeie kunstenaar gevonden. Groetjes en Beterschap..hier bij ons thuis zijn we ook steeds een beetje ziek

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuk, leuk...graag wil ik met mijn achtjarige dochter dit bezoeken...Wij houden van kunst, kleur en beleving. Jammer dat je kunst niet mag aanraken en voelen, volgens mijn dochter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)