donderdag 6 februari 2014

Saying No...


Natuurlijk zie ik de voordelen van Ja zeggen,
ook op dingen waarbij je eerste gedachte
nee is..
Ik heb zelf nogal de neiging om te denken
dat ik iets helemaal niet kan,
of dat ik het niet zo goed durf, eigenlijk...
Maar de laatste jaren heb heb ik 
geoefend in het ja zeggen op vragen
waarbij dat soort gevoelens opkwamen..


Dat heeft mij vele fijne dingen/avonturen
opgeleverd, bijvoorbeeld een boek
(toen die vraag kwam of ik dat wilde maken
zei ik ook nee, sterker nog ik zei dat
het een heel leuk idee was, maar dat ze
per ongeluk de mail naar de verkeerde hadden gestuurd
en dat er geen sprake van was dat ik dat kon..)
Maar ook vele leuke ontmoetingen,
opdrachten en uitstapjes..


Nu er zijn ook dingen
die ik gewoon echt niet wil, of kan,
bijvoorbeeld omdat ik een ander plan heb,
of gewoon geen tijd..
Dan vind ik het lastig om op een goede manier
nee te zeggen.
Ik heb er een hekel aan om mensen 
voor het hoofd te stoten of teleur te stellen..
Laatst mailde Fem mij dit lijstje
Helder Nee Communiceren..


We vonden het voornamelijk heel erg grappig
zeker als je achter elkaar voorleest..
Maar er zit natuurlijk ook wel iets in..
hoewel ik het denk ik niet zo snel
Zo zou zeggen
(zeker niet nu ik het lijstje ken)
Maar ik dacht er toch over na
en wat mij er voornamelijk aan opvalt is
dat er geen uitleg wordt gegeven, na de nee
(ik heb zelf nogal de neiging om mijn nee
te verzachten door een wat onduidelijk antwoord te geven,
zoiets als: ik zie wel, andere keertje..
of dat ik al wat anders moet doen,
terwijl dat eigenlijk niet zo is)


Dus behalve in het Ja zeggen
ga ik ook oefenen op een goede Nee..
De laatste weken vraag ik soms als iemand iets wil
of ik er even over na mag denken..
Dan ga ik na wat ik wil of niet en vooral waarom,
daarna geef ik een antwoord.
En hoewel Nee zonder een rede nog een beetje 
wiebelig voelt om te zeggen
(ik voel meestal de hele uitleg-riedel aankomen)
valt het mij op dat deze gewoon geaccepteerd wordt..
Misschien ben ik op de goede weg
met zowel het ja- als nee zeggen..

Ik wens je een fijne dag
X-

16 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook lastig. Ben ik blij dat ik Nee kan zeggen, gaat de ander door met argumenten. En dan ga ik weer eens in de verdediging. Heel vaak wordt een Nee alleen niet geaccepteerd bij mij. Daar wordt ik zo moe van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist als je gaat uitleggen geef je een ander weer nieuwe argumenten in handen om je over te halen ;). Want dat probleempje waardoor jij helaas nee moest zeggen lossen ze wel even voor je op... en dan sta ja daar en kunt bijna niet meer anders dan ja zeggen.
    Niet doen dus, gewoon NEE is echt genoeg.
    (Makkelijk praten hoor, ik heb het ook moeten leren en ben nog steeds lang niet volleerd, haha)

    Liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk. Ik hoorde pas iemand antwoorden op een vraag..nee daarheb ik geen zin in. Het klonk nogal hard maar het werd gewoon geaccepteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede oefeningen...Ik vraag me af of mannen er net zo veel last van hebben als vrouwen? Vrouwen worden (nog steeds en vaak niet zo heel duidelijk, dus ongemerkt) nog opgevoed om te kunnen behagen. Vriendelijk zijn etc. Zou dat er ook mee te makne hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Man, echt superherkenbaar. Ik heb er ook altijd zo'n moeite mee en zoek dan allerlei uitwegen om het vriendelijk in te pakken om mensen niet teleur te stellen. Doodvermoeiend en soms wil ik eigenlijk gewoon zeggen 'nee, want het gaat gewoon niet', of iets dergelijks. Ik moet jouw lijstje uitprinten en ergens in huis ophangen en oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee kunnen zeggen is o zo belangrijk voor je welzijn. Zeggen dat je er even wil over nadenken is een goede tussenstap. Mensen teleurstellen klinkt zo zwaar, nee zeggen is een recht! Hoor wie het zegt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gewoon Nee zeggen met een punt er achter. Ik kan dat ook niet zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoo herkenbaar...ik ben ook aan het oefenen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee zeggen is iets wat mannen beter kunnen dan vrouwen. Zij leggen bijna nooit uit waarom ze nee zeggen terwijl vrouwen dat bijna altijd wel doen. Let er maar eens op. Je hebt gelijk: het is moeilijk en zelfs een beetje eng. Maar het went. En het voelt ook steeds beter. Want het is uit je hoofd en je hoeft er niet meer aan te denken en het met je mee te slepen. En dan komt er meteen ruimte voor andere dingen. Ja-dingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het een superlijstje! Helemaal zoals ik het communiceren tegenwoordig leer: de boodschap als ikvorm geven, en zonder maar.....
    Succes met oefenen Ingrid!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een vriendin zei ooit: Wat is je ja nu waard als je geen nee kunt zeggen.

    Daar houd ik me aan vast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk lijstje! Ik ga oefenen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 'nee nee nee ' zei Ingrid, geen kaartje naar België en' ja' ik zou er toch zo graag eentje willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ga ik meteen overnemen. Nee zeggen is voor mij ook een probleem. Och, gisteren je artikel in de Nest gelezen. Proficiat hoor. Ga deze middag de appeltjes proberen haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Succes! En vooral een fijn weekend toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb weer eens even je blogjes nagelezen, bijzonder dat bezoek aan de kantoorwinkel man en wat scoorde je mooie dingetjes. En hihihi een heuse hup club, gezellig. Succes met leren nee zeggen! Iemand vertelde me eens als je altijd ja overal op zegt, zeg je nee tegen jezelf. Dus goed kiezen voor jezelf is niet verkeerd. Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)