maandag 14 januari 2019

Sound of music


Als kerstcadeautje kreeg ik van mijn zoon Daan en 
zijn vriendin Julia een dagje naar Salzburg.
Omdat dat nu echt helemaal zo'n Oostenrijkse plaats
is zoals je je dat voorstelt, met omringd door bergen 
en van die mooie romantische oude huizen.
Bovendien zijn daar in de omgeving de opnames 
gemaakt van de Sound of Music, wat ik als kind een 
prachtige film vond, ik heb hem sindsdien nooit meer
bekeken omdat ik de magie van de beelden zoals ik ze
toen heb ervaren niet wil verliezen.
Het is heel waarschijnlijk dat als ik de film nu zou 
zien er helemaal niets meer aan zou vinden :-)
(daarom lees ik bijvoorbeeld een boek wat ik heel
mooi vond ook nooit voor een tweede keer)

We gingen met de trein uit Wenen, wat op zich al heel 
leuk was, lekker naar buiten turen terwijl je door 
een landschap komt wat je nooit eerder zag.
Salzburg was prachtig, inderdaad echt helemaal zoals
je hoopt dat het zal zijn, kleine straatjes, winkeltjes met
koekoeksklokken, pastelkleurige huizen, een kerstmarkt
en de bergen op de achtergrond.
Bovenop een rots staat een oud groot kasteel wat 
je kan bezoeken en omdat we op een toeristisch tripje
waren sloten wij achter aan de lange rij met toeristen
om een kaartje te kopen voor het kabel treintje 
wat ons naar boven zou brengen.


Boven gekomen begreep ik de toeristen want het was 
adembenemend mooi, je had zicht over het dal en 
daarachter zich op de besneeuwde bergen van de Alpen.
Als je goed kijkt zie je helemaal links mijn zoon staan,
Julia staat bij hem, met de capuchon op.
We bleven daar staan kijken totdat de zon helemaal
achter de bergen verdween, het licht was prachtig.


Daarna liepen wij door de kleine straatjes
naar beneden, waarbij je een mooi zicht op de stad had.
Op een gegeven moment verscheen de volle maan aan
de hemel en hoorden wij een koor van vrouwenstemmen
zingen, waarschijnlijk uit de kerk, het was een magisch 
moment, helemaal een Sound of music moment,
eigenlijk letterlijk :-)
Nu kan ik nooit meer naar Salzburg omdat ik dat gevoel
over mijn kerstcadeautje wat ik kreeg wil vasthouden,
dat geeft helemaal niets want ik heb er 
een prachtige herinnering bij.

Ik wens je een fijne dag
-X-

8 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere dag was dat. Maar je kunt best nog een keer naar Salzburg, dan wel in een heel ander seizoen.Hartelijke groeten Beerta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou die "regel" schrappen, als ik jou was ;-)
    Wel heel goed om deze herinnering te koesteren natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig zeg!!! Nu wil ik ook naar Oostenrijk! Misschien naar Wenen dit jaar! :-)
    Fijne dag vandaag!
    Lieve groet, Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lijkt me dat een mooie stad, ik wil er ook graag heen, al heel lang. The Sound of Music heb ik zeker 10x gezien; vroeger met mijn oma in de bios, nu om de paar jaar met mijn dochters in de Kerstvakantie op een dvdtje. De magie gaat er nooit vanaf voor mij, ook al is het een suikerzoete film. Ik heb zelfs nog de LP van mijn oma van vroeger, met een boekje met foto's van de film. Als kind kon ik alle liedjes meezingen. Ach, herinneringen vervagen, dus ik zou lekker nog eens gaan als je zin hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De magie van The Sound of Music verdwijnt inderdaad nooit! En Salzburg is zo te zien prachtig. Nu wil ik er ook heen ;)
    Liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh prachtig! En the Sound of Music blijft geweldig, ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties daarover.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)