maandag 7 januari 2019

Vliegen


Eigenlijk kan je met goed fatsoen natuurlijk niet meer
zeggen dat je nog een vliegtuig neemt, tegenwoordig,
het is, zoals iedereen weet, nogal slecht voor het milieu.
Toch vlieg ik regelmatig naar Wenen, ik weet niet zo 
goed wat het alternatief zou zijn, met de auto is het net
zo slecht en met de trein is het eindeloos ver..
Ik zou kunnen gaan fietsen maar dan zou ik zo
ongeveer nu moeten vertrekken als ik daar van de
zomer wil zijn, ik fiets nogal langzaam..
(Ter verdediging zou ik nog willen aanvoeren dat ik 
bijna nooit de auto gebruik, en ik eet zelden vlees,
allebei gunstig voor mijn ecologische voetafdruk en 
misschien compenseert dat mijn Wenen reisjes..:-))
Ik kan ook niet zeggen dat ik het speciaal erg leuk
vind, ook niet vervelend, iets er tussen in, het is 
gewoon een manier om van A naar B te komen..
Wat ik wel heel erg leuk vind is, is dat je op het
vliegveld van Wenen met de trap uit mag stappen.


Dat geeft zo'n 'wat ben ik ontzettend op reis' gevoel.
Toen ik aankwam in Wenen probeerde ik een foto te maken,
maar er staan altijd van die mensen die staan te gebaren
dat je door moet lopen, dus ik nam de foto lopend..
(dat is wel te zien, het is een haastige foto geworden ;-)
Toen ik terug vloog nam ik er nog eentje en die is
per ongeluk, oh haha, wel scherp geworden..

Ga jij nog met een vliegtuig of niet, ik ben benieuwd
wat jouw gedachten daar over zijn..

Ik wens je een fijne dag
-X-

9 opmerkingen:

  1. Ik heb in mijn hele 51 jaar nog nooit in een vliegtuig gezeten en of het ooit zal gebeuren? Geen idee. Ik ben niet zo'n ver-weg-reizigster, we gaan doorgaans in NL op vakantie en dan heb je niet veel aan vliegen. Die ene vakantie in de Ardennen was met de auto, Denemarken dito en naar Londen gingen we per boot en trein.
    Op zich lijkt het me best een keer leuk om te vliegen en een hele belevenis, zo'n grote Boeing en boven de wolken zijn, maar om nou alleen daarvoor in een vliegtuig te stappen? Dan gaat mijn milieu-geweten denk ik inderdaad opspelen ;)
    Maar ja, soms moet je wel. Met een zweefvliegtuig (waar ik lang geleden wél een keer in zat, óók een hele belevenis!) kom je niet in Wenen uit ;)
    Fijne dag!
    Liefs, Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je niet wilt vliegen zou ik met de trein gaan. Het is wel ver maar dat is alleen een kwestie van tijd. En die heb je. Je kunt heen en weer lopen, zo af en toe een perron bekijken. Naar buiten kijken en genieten van het (veranderende) landschap en heerlijk lezen en haken. Misschien zit er ook nog wel een heel i interessant iemand naast je.Hartelijke groeten Beerta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooit ben ik eens vanaf Salzburg met de trein naar Sneek teruggereisd. Dat was inderdaad best wel een lange reis, inclusief een nacht. Wel heel bijzonder, ik had toen een heel leuk en heel lang gesprek met een jongeman uit Hongarije :-)
    Ik reis nooit met een vliegtuig, maar heb het wel eens gedaan. Ik snap best dat jij het wel doet in jouw situatie!
    En die foto is leuk!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ingrid, soms "moet" je gewoon, mijn dochter woonde 5 jaar in Oman met 3 kinderen, de jongste was 7 weken oud toen ze vertrokken. Ja, dan ga je als oma vliegen. Ook ik eet geen vlees en heb geen auto. Verder reis ik met de fiets of openbaar vervoer. Dus deze "zonde" mocht van mezelf. Geniet ervan dat het kan om je zoon en schoondochter en straks ook je kleinkind te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb voor het laatst het vliegtuig genomen in 1998. Daarna hadden we geen geld, waren we druk met jonge kinderen en eigenlijk heb ik ook geen zin om te reizen.
    Mijn zusje woonde in Parijs en met de Thalys was het heerlijk treinen. Ze woont nu in Bretagne en dat is nogal een ommelandse reis met de trein.
    In de discussie over de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad valt mij op dat ‘niemand’ er last van wil hebben en dat veel mensen principieel zijn en toch reizen heel veel mensen met het vliegtuig. Ik begrijp jouw overwegingen goed trouwens, je geeft een mooie balans weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dilemma's, dilemma's. Want wat doe je als je kind met familie in het buitenland woont. Je wilt elkaar dan af en toe in de armen sluiten, zien hoe het met ze gaat en samen dingen doen. Sommige afstanden zijn nog binnen haalbare tijd met andere mogelijkheden dan het vliegtuig te overbruggen. Maar als dat qua tijd en afstand niet lukt?
    Ik wil van alles doen ten behoeve van het milieu en het behoud van de aarde, zelfs de bezoeken aan mijn familie beperken, maar ze nooit meer zien?
    Ik ken jouw dilemma's uit eigen ervaring.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vliegen doe ik nooit vanwege het milieu, en het is ook niet nodig. Voor vakanties vind ik het gewoon onzin om te willen vliegen, en ik heb geen kind in het buitenland. Maar als dat laatste wel het geval was... Ik geloof dat ik binnen Europa dan zou proberen niet te vliegen, daarbuiten ontkom je er niet aan denk ik. Hopelijk trekken mijn kinderen straks niet zo ver weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn dochter heeft met gezin met vier kinderen de afgelopen 10 jaar in California gewoond en tja, dan is er maar een vervoernmiddel geschikt en dat is het vliegtuig. Dus ik begrijp je vliegreizen helemaal.
    Hartelijke groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 1x per jaar binnen Europa... Eet geen vlees, heb geen kinderen en geen auto, maar geloof niet dat dat er veel mee te maken heeft haha. Alle beetjes helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)