maandag 29 februari 2016

Plant


Afgelopen vrijdag kwam Fem een dagje op bezoek
en zelfs logeren (op een geleende matras van 
de buren, in de woonkamer) dat was lang geleden,
veel te lang geleden, maar zo gaat het soms..
De minuut dat ze binnenkwam viel alle tijd 
ertussen weg wat mij betreft, het is net alsof we
elkaar pas nog zagen, dat is bijzonder, ik heb dat 
niet met veel mensen, meestal moet ik even wennen.
Ze bracht een prachtige bos tulpen mee,
waar ik geen vaas voor had omdat ik ze allemaal
verkocht in mijn winkeltje voor een dag..


Dus wij togen even naar de kringloopwinkel,
wat we misschien zonder de missie van de vaas
ook wel gedaan zouden hebben, we leerden elkaar
kennen, jaren geleden, op een rommelmarkt en 
een beetje samen rondstruinen doen we graag.
In de kringloopwinkel stond ergens bij de wasmachines
een plant, in een veel te kleine pot en helemaal
uitgedroogd; ah, nee dat is zielig :-)
Dus wij vroegen of de plant te koop was, dat was
hij niet zei de man aan wie wij het vroegen.
Maar het is echt zielig..zeiden wij, in Dat geval
wilde de man wel even informeren..en ja hoor,
met plant (en een vaas) gingen wij naar huis


Ik plaatste een foto op Instagram om te informeren
of iemand wist wat voor een plant het was
en ik geloof dat ik de enige ben die hem niet kent..
Allerlei namen kwamen voorbij, maar het vaakst
crassula of centenboompje, het zou geluk brengen
en misschien zelfs rijkdom als je
er een stekje van ontvangt maar ook als je 
hem in huis hebt en er goed voor zorgt..
Ik zal hem van de week afstoffen en in een grotere 
pot zetten, maar hij ziet er al een stuk blijer uit
nu we hem water hebben gegeven.

Ik had twee heerlijke dagen met Fem en 
elke keer dat ik naar de plant kijk zal ik er even aan 
denken wat een rijkdom het is om haar te kennen.
Ik zal ook goed voor de plant zorgen,
wie weet is het wel waar wat ze er over zeggen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

6 opmerkingen:

  1. Wat een bofferd ben je toch. Ik heb een heel klein stekje van deze plant. Nu ik jouw informatie heb zal ik er nog beter voor zorgen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is echt een mooi verhaal en wat leuk dat de plant nu nog meer betekenis krijgt, naar een nog belangrijker rijkdom.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas hoort het verhaal van het stekje en geluk niet bij deze plant, maar bij the chinese moneyplant. In het nederlands wordt hij het pannekoekenplantje genoemd. Denk dat daar de verwarring is ontstaan. The chinese moneyplant wordt bijna nergens verkocht, dus mensen krijgen ze vooral van anderen door stekjes.

    De crassula had elke oma wel in de vensterbank staan.

    Als de stekjes van mijn moneyplant groot genoeg zijn kan ik je er wel in opsturen in een lucifersdoosje?

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh how great is that?
    Thanks for the great ideas !!!!
    Rainy greetings
    Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nostalgie !!
    zo'n plant had mijn moeder ook!
    ik geloof wel dat dat zielige uiterlijk er een beetje bij hoort, want mijn herinnering van mijn moeders plant is ook een beetje zoals bij jou op de foto!
    ik wens je er veel plezier mee!
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb zelf inmiddels 4 Crassula's, maar zou er wel honderd kunnen hebben. De oudste is zo'n 30 jaar, of meer oud. De rest zijn stekken. Als ze slordig, of kaal zijn, breek ik er stukken af, zodat ze weer een mooi model hebben. Zomers staan ze buiten achter struiken in de schaduw. Dat doet ze goed. Verpotten doe ik zelden, maar het zou wel eens goed zijn. Verder is het een makkelijke plant. Zo één van: hij eet als het ware uit je hand(de fuchsia uit het liedje; "Wil je een stekkie, een stekkie van de fuchsia") Geniet er van. Ik geniet van je verhalen. MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)