dinsdag 23 februari 2016

Wool leftovers.


Een week of wat geleden liet ik een breiwerkje zien,
dat maakte ik van allerlei restjes wol
die ik overhad van het werk aan mijn wolboek.
Omdat ik niet gesponsord werd door een wolmerk
(dat heb ik wel geprobeerd maar het is niet gelukt)
heb ik mijn wol overal vandaan gehaald..
Ik heb alles door elkaar heen gebruikt, voor sommige 
projecten gebruikte ik duurdere wol, omdat het 
gewoon mooier was, vooral de kleuren.
Maar ik heb ook evenveel wol gebruikt die ik
bij de kringloop vond, ook kleine bolletjes.
Ik heb als een ekster die een nest gemaakt 
wolletjes verzameld..


Nu had ik bedacht dat het leuk zou zijn als ik
van al die restjes een stuk zou breien wat dan
op de flappen van het boek gebruikt kon worden.
Aan de ene kant recht en de andere averecht..
Maar dat pakte helemaal niet goed uit,
omdat er nog tekst overheen moest werd het
veel te druk en bovendien onleesbaar.
(niet dat het zo interessant was, haha, maar
misschien dat iemand het wilde lezen..)
Dus ik breide door, op hele dunne pennetjes,
want ik vond het nogal lekker gaan..
Uiteindelijk heb ik er een kussen van gemaakt
het hele werk was veel te stijf voor iets anders.


Mocht je ook heel veel restjes hebben en er 
ook een kussenhoes van willen maken, meet dan 
het binnenkussen op, over het dikke gedeelte
helemaal rond, anders past het later niet.
Maak een proeflapje, je kan het met elke brei pen dikte 
doen, de restjes wol moeten wel ongeveer even dik zijn.
Maak dan een proeflapje van 20 steken, brei een centimeter
of 5, haal het dan van de pennen af (dan is het
namelijk breder dan op je pennen) meet het op
en reken uit hoeveel steken je nodig hebt.
Als je vaak wisselt van kleur, krijg je wel
heel veel draadjes aan de zijkant, maar je hoeft ze
niet af te kanten (dat is goed nieuws toch?) 
omdat je ze weg kunt stoppen aan de binnenkant
van de hoes (het mag natuurlijk wel :-)
Als je lap lang genoeg is, naai je de zijkant dicht,
stopt het kussen er in en als laatste naai je
de bovenkant dicht, makkelijk zat..

Ik wens je een kleurrijke dag
-X-

11 opmerkingen:

  1. Een echt Lov-ing-wool-kussen! Daar word je toch helemaal blij van :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. echt heel leuk geworden...ik word er vrolijk van! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen wolsponsor? Gemiste kans voor de wolwinkels, groothandels en wolfabrieken. Goed dat je toch door bent gegaan met je boek.
    Dit prachtige kussen had best een plekje in je boek mogen krijgen. Dank je voor je handige tips.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I don't understand a word (I'm from Finland), but this pillow looks so cute! Love these colour combinations! This would be great project to do while watching tv :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat grappig dit kussen, ik ben bezig met een restjes vestje..ook met streepjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als er iemand gesponsord zou mogen worden ben jij dat toch wel. Jammer hoor. Je kussen is mooi geworden zeg. Mooi hoe die kleuren bij elkaar passen en elkaar opvolgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel mooi! ik ben aan het leren breien en heb het gevoel dat ik nooit zoiets ga kunnen maken, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh, zo mooi en vrolijk!! ik krijg het er een beetje warm van!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)