dinsdag 19 april 2011

Kantelpunt/ Turning Point

in de onwaarschijnlijke idylle
die de tuin in Driewegen nu is
(fluitende vogels, bloesem, ontluikende planten)
overdacht ik gisteren dat dit natuurlijk niet
de eerste keer is dat mijn leven
een andere wending neemt
een Kantelpunt, dat woord schoot me te binnen
kantelpunten...
soms groots, feestelijk en Welkom
zoals de geboorte van mijn kinderen

soms weloverwogen zoals verhuizingen
het kiezen van een baan
soms zo klein dat je je niet realiseerde
dat er een verandering gaande was
soms pijnlijk, maar wel met het idee...
dat het moest
maar het allermoeilijkst zijn de
kantelpunten
die je niet zelf kiest
(en in dit geval nogal Allesomvattend zijn)

terugkijkend op al die Kantelpunten
hier op het grasveld, tussen de madeliefjes
kan ik niet anders dan constateren
dat er dingen verloren zijn gegaan
maar ook veel is Gewonnen
dat je eigenlijk altijd pas achteraf
kan zien of het goed of niet was
maar wel dat er altijd een nieuw evenwicht ontstond
en daar hou ik mij aan Vast
tijdens deze vrije val
en dat het uiteindelijk misschien wel
een Kantelpunt ten goede was..

26 opmerkingen:

  1. Ik hou van je berichtje, het lijkt alsof je dit van een positieve kant aan het benaderen bent, en dat lijkt me een heel goed idee (hopelijk heb ik het nu niet verkeerd natuurlijk).
    Hou je vast aan de positieve noot in het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooie wijze woorden. veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie woorden. Ik ben er door geraakt. En hoop dat je alle wijsheid zal hebben om ook nu het evenwicht weer te herstellen.

    Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap! 'Evenwicht', daar heb ik net een creatieve workshop over gegeven aan een basisschool. En we zijn erachter dat evenwicht heel belangrijk is in het leven.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje, wat ben je dapper en goed bezig!
    En echt knap hoe je het weer weet te beschrijven.

    groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gezegd! En helemaal mooi duidelijk gemaakt door de blokjes. Zo is het precies Ingrid! Bouwen...en als de toren valt, de tijd nemen om de puinhoop te bekijken...en dan weer opbouwen!

    Wijs mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. op zoek naar het nieuwe (misschien wel mooiere?) evenwicht.
    Succes en een lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What doesn't kill you, makes you stronger.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Evenwicht...... een bijzonder woord.Als evenwichtsbalk.Jong en enthousiast klim je soepel op de dunne balk om de van start te gaan.Gaandeweg struikel je wel eens en ook val je eraf. Soms hard, soms zacht. Uiteindelijk kom je hoe dan aan ook het einde van de balk en neem je alles mee wat er onderweg gebeurd is en heb je zoveel bagage dat je met je armen gespreid van de balk afspringt om te landen en verder te gaan met een nieuwe uitdaging! Zet hem op, veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterke gedachten!! Ik krijg er tranen van in mijn ogen!
    Blessings, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo is het maar net! Deze gebeurtenissen gebeuren niet voor niets.Je hebt een val nodig om een stap verder te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad je zal er vast sterker uitkomen, je vast houden aan deze gedachte zal je helpen je weg weer te vinden.
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En zo zal het vast en zeker zijn, een goed kantelpunt! Kon je maar alvast even stiekem vooruitblikken...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow! Ik dacht precies wat Fienke (aangenaam ik ben Sacha :)) al schreef: je bent al ver in de verwerking. Het gaat vast met ups & downs, maar je blogs zijn meestal zo positief, van een afstandje beschouwend en wijs! Je maakt er het beste van. Mooie foto's weer. 'Kop d'r veur' zeggen ze hier, wat ik mooi vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De blokken blijven hetzelfde, iedere keer weer. Bij ieder kantelpunt zullen ze beschadigen, komt er een kras op, maar ze blijven... En, misschien weet je wat ze zeggen, 'destructie komt voor constructie'. Er ligt dus een constructieve periode in het verschiet; veel succes met de wederopbouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ingrid, wat kun jij gedachten toch altijd mooi verwoorden. Dat zou ik ook wel willen kunnen. Daarom lees ik zo graag bij jou. Zo fijn dat je gewoon doorgaat. Groeten Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ingrid, ik volg je blog al een tijdje en leef erg met je mee. Thuis speelt er veel twijfel en ik sta dus al een tijdje op een wankelend punt. Je verhaal, hoe erg ook, geeft mij een beetje moed. Als ik lees hoe jij er door sleurt, groeit het vertrouwen dat, indien ik ook een kantelend meemaak, ik er wel zal doorgeraken. Bedankt voor je eerlijk verhaal, het betekent veel voor mij. Ta-ti

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Van kleins af aan leren we Bouwen - en dat is niet voor niets. Stapel je blokken maar, maar doe het voorzichtig. Geen haast: zorgvuldig hergroeperen en zachtjes herplaatsen.
    "Be kind to yourself". -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een wijze woorden Ingrid. Je komt er wel weer bovenop!

    Groetjes Sofieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag lieve Ingrid, ik lees je berichtje weer net op tijd, kantelpunt! ja, dat is het! Ondanks dat je nu veel verdriet hebt en in een nare periode zit, geef je mij weer steun! Meis...dankjewel! Heel veel mooie woorden zijn al gezegd, ik kan ze alleen maar beamen, ik wens jou heel veel sterkte toe!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)